BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 10, 2010

AKU TIDAK JEMU MENGINGATI-MU

AKU tidak jemu-jemu menyebut nama-Mu Tuhan
Kalau lidahku tidak bergerak, hatikulah yang bergerak
Mengapa aku mesti jemu mengingati-Mu?
Kerana kalau aku, tidak layak Engkau menyebut namaku
Tapi Engkau kan sentiasa tahu tentang diriku
Pengetahuan, penglihatan dan pendengaran-Mu
tidak pernah lekang terhadapku
Bagaimana pula aku hendak melupakan-Mu
Walau bagaimanapun aku hamba-Mu yang lemah
Kelemahan ini Engkau pun tahu
Kerana kelemahan ini memang Engkau yang menciptanya
Sekali-sekala aku terlupa juga dengan-Mu Tuhan
Tapi ini bukan aku sengajakan!
Aku tidak mahu berlaku kelupaan itu
Tapi ia berlaku juga
Begitulah hamba-Mu mempunyai kelemahan
Ia pasti berlaku
Kalau tidak bukanlah dinamakan hamba
Hamba adalah jenis insan
Insan ertinya makhluk pelupa
Begitulah sifat hamba
Aku memohon ampun kepada-Mu Tuhan!
Aku akan cuba sedaya upayanya Tuhan
untuk mengingati-Mu
Bantulah aku Tuhan
agar aku boleh mengingati-Mu selalu


Selepas ekspedisi
03 - 10 - 1999

0 comments: