BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 9, 2010

Muqaddimah

DENDAM Yahudi dan Kristian pada Islam bukannya satu penyakit yang baru dan ringan. Sejak zaman hidup Rasulullah lagi, penyakit ini sudah hinggap di dada-dada Yahudi dan Kristian, dan terus diperturunkan dari jenerasi ke jenerasi hinggalah kini, hampir 1500 tahun sudah. Kejadian mereka terpaksa gulung tikar bantal tinggalkan Madinah, hasil perjuangan Rasulullah bersama orang-orang Ansar dan Muhajirin, menjadi alasan penting kenapa dendam itu kuat membara. Seterusnya kejayaan sahabat menakluk dan menglslamkan 3/4 dunia yakni sebahagian Eropah seperti Turki, Sepanyol, kemudian menakluk Yaman, sebahagian dari Afrika seperti Tunisia, Maghribi, kemudian menjangkau Cina dan Rusia, akhirnya membelok ke Asia, sekaligus melumpuhkan mereka, menjadi sebab lain untuk mereka sakit hati sungguh dengan kita.

Peperangan besar antara Islam dan Kristian adalah cerita sejarah yang cukup popular. Kalah dan menang silih berganti. Umat Islam pernah mengalami kemenangan besar dan terus menjulang sebagai kuasa agung yang menguasai dan menjadi tuan di dunia. Tapi kemudian, umat Islam kalah teruk di tangan musuh-musuhnya. Segala kuasa terlepas dari...


-page xii tidak ditemui-


...mengamalkan ajaran Islam. Hendak sembahyang pun malu, nak tutup aurat pun malu, lebih bangga dengan yoga dan meditasi. Dan itu pun sudah berlaku. Ertinya sudah hancur betul umat Islam, dan sudah berjaya betullah musuh-musuh Islam.

Hingga kini, tidak tertikir lagikah kita umat Islam untuk membela diri? Untuk tebus kembali kekalahan dan untuk bina kembali tamaddun kita dan identiti kita? Untuk benci dan marah betul dengan musuh dan sanggup serah jiwa raga demi menebus kembali maruah dan tamaddun kita.

Kita kini sudah 700 tahun kalah. Sama lamanya dengan tempoh kemenangan Islam iaitu 700 tahun yang pertama. Maka abad ini ialah abad penentu, akan terus kalah atau akan bangkit kembali untuk memulakan kemenangan Islam. Untuk lagi sekali jadi penguasa di bumi dan tuan-tuan yang memegang tampok pemerintahan, ekonomi, pelajaran, perhubungan dan segala-galanya?

Ini tidak mustahil. Islam mulanya dagang, akan kembali dagang dan dalam kedagangan ini dia akan menghidupkan kembali kegemilangan yang pernah diciptanya. Tapi. untuk memulakan langkah ini bukan kita orangnya. lman kita,‘ ilmu kita, ekonomi kita, tenaga kita, senjata kita, barangan kita, dan apa juga milik kita terlalu kecil untuk menentang kegagahan musuh-musuh kita. Kita memerlukan seorang yang kalau pun bukan Rasul atau Nabi, (kerana memang untuk kita tidak ada Rasul dan Nabi lagi) tapi seorang yang keupayaannya, imannya, ilmunya, karomahnya (bukan mukjizat), barakahnya dan kepintarannya adalah keupayaan seorang wali besar (sekurang-kurangnya seperti Sayidina Abu Bakar atau Sayidina Umar).

Mungkinkah ini? Ya, mungkin, kerana Quran telah mengisyaratkan kemungkinan ini melalui kisah Thalut dan Jalut. Bani Israel tidak tahan dengan kekejaman Jalut dan penjajah Rom, lalu mengadu pada Allah (melalui Nabi Samuel) akan perlunya untuk mereka seorang pemimpin yang layak untuk menghalau Jalut. Maka Allah terima pengaduan itu dengan memilih Thalut, seorang petani kampung untuk menjadi pemimpin. Seorang yang sungguh tidak diduga dan tidak diharapkan untuk tugas itu. Tapi kemudian Thalut berjaya sekali pun kehadirannya sungguh menimbulkan kontraversi yang besar di kalangan kaumnya, terutamanya orang-orang besar dan orang kenamaannya.

Apa lagi untuk kita, memang sudah dijanjikan seorang pemimpin yang kemampuannya ialah menerangi seluruh dunia dan seluruh manusia dengan lman dan Islam. Maka lagi besarlah harapan kita untuk mengharap dan menanti kedatangannya. Dialah Mujaddid akhir zaman. lmam Sayuti rahimullah berijtihad bahawa tahun kelahirannya ialah 1407 Hijrah. Dan kita kini berada di tahun itu. Kiranya tidak berlaku pun kerana ijtihad bukan mesti tepat, tapi tentu tidak jauh larinya. Ertinya bukan satu kurun lagi. Tentu dalam kurun ini dan tentu di awal kurun, bukan di tengah dan akhirnya, kerana kelahiran mujaddid itu mesti di awal kurun, maksud hadis: “Akan lahir di setiap awal kurun seorang yang akan membaharui ugama.”

Awal kurun ertinya antara 1401 hingga 1425 dan sekarang ialah 1408. Ertinya paling lama ialah 15 tahun lagi. Dan dia akan datang bila-bila masa saja dalam tempoh itu.

Kita umat Islam mesti bersedia untuk menyambut kedatangannya. Macamlah kita bersedia menyambut kelahiran anak yang kita idam-idamkan kelahirannya. Agar bila dia lahir saja dia sudah ada kelengkapan-kelengkapan yang diperlukan untuk melaksanakan kerjanya. Kita bukan penonton tapi pembantu, seperti Nabi Isa a.s. disambut Hawariyyun dan seperti Rasulullah S.A.W didukung oleh Ansar dan Muhajirin.

Persediaan penting kita bukan harta dan tentera. Tapi adalah taqwa. Hanya taqwa yang boleh menjamin keselamatan kita, sebab pertolongan Allah ialah kerana taqwa dan dengan taqwa kita mudah-mudahan Allah percepatkan kedatangannya.

0 comments: