BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 9, 2010

Mujaddid dan Peranannya

SEKALIPUN macam-macam usaha dibuat oleh musuh untuk menghapuskan terus Islam dan umat Islam dari dunia ini, namun usaha itu tidak akan berhasil sepenuhnya. Allah tidak akan membiarkan agama-Nya lenyap dari bumi ini. Lihat jaminan yang diberikan oleh Allah:



 Ertinya:
Mereka (orang kafir) ingin untuk memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut-mulut mereka. Sedangkan Allah akan menyempurnakan agama-Nya sekalipun dibenci oleh orang-orang kafir.(At Taubah : 32)

Untuk tujuan memelihara dan menyempurnakan agama-Nya itu Allah S.W.T menentukan satu cara tertentu. Cara itu diberitahu pada kita melalui lidah Rasul-Nya, dengan sabda baginda:



Ertinya:
"Sentiasa ada satu (golongan) toifah yang sanggup melahirkan kebenaran, tidak akan memudaratkan mereka oleh orang-orang yang menyalahinya, hinggalah sampai datang perintah Allah (kiamat)."(Riwayat Al Bukhari dan Muslim)

Tegaknya toifah itu adalah dengan cara ini:   



 Ertinya:
"Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat islam seorang mujaddid yang membaharui agama (Islam) daripada setiap awal kurun." (Riwayat Al Hakim, At Baihaqi, lbnu Hajar, Abu Daud, Al Iraqi).

Dengan jaminan Allah dan Rasul-Nya tadi maka berlakulah di sepanjang zaman proses menghidupkan kembali agama Islam oleh satu toifah dengan dipimpin oleh seorang mujaddid (pembaharu ugama). Hampir seribu lima ratus tahun sudah kita ditinggalkan Rasul, dan umat Islam sejak itu berhadapan dengan berbagai-bagai ancaman dan tekanan budaya, perubahan fikiran dan keadaan zaman, namun Islam...


-page 4 tidak ditemui-


...macam-macam cabaran dan tekanan, namun mereka tidak berundur. Melalui merekalah Islam berkembang.


Para Mujaddid

Orang-orang yang dilahirkan di tiap:tiap awal kurun, yang dapat membaharui semula pengetahuan ugama Islam, semangat dan kesedarannya serta sedikit sebanyak amalannya yang telah dimatikan orang. Merekalah yang memulakan perjuangan Islam untuk kurun itu yang kemudian disambung-sambung usaha itu oleh kumpulan yang disebut di atas tadi. Mujaddid adalah penting dan menjadi harapan kita untuk datang menghidupkan ugama yang sudah hampir mati kini. Atas dasar itulah maka buku ini saya keluarkan untuk saudara.


Erti Mujaddid

Mujaddid adalah istilah Arab, yakni ism fa’il. Ertinya pembaharu atau orang yang membuat pembaharuan atau membawa pembaharuan (reformer).

Mujaddid yang kita maksudkan di sini ialah seorang pemimpin atau tokoh yang muslim lagi bertaqwa yang lahirnya di awal setiap kurun dan kepimpinannya mampu menghidupkan kembali semangat Islam dan sedikit sebanyak dapat meningkatkan amalannya hingga ke taraf antarabangsa.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, bahawa agama Islam sentiasa ditekan dan ditindas oleh musuh-musuhnya. Sejarah mencatatkan bahawa memang ada segolongan (toifah) yang mempertahankannya. Tapi itu tidaklah sekuat mana, kerana serangan-serangan yang lebih kuat maka Islam dan umatnya jadi lemah dan lebih lemah di hujung-hujung sesatu kurun. Maka dengan Rahmat Allah setiap kali bermulanya awal kurun, maka dilahirkan ke dunia seorang yang akan memimpin umat Islam, untuk menghidupkan kembali kehidupan Islam (yang telah hampir mati itu) di tengah masyarakat. Orang itulah yang kita sebut mujaddid. lnilah yang disabdakan oleh Rasul:



Ertinya:
"Sesungguhnya Allah membangkitkan bagi umat Islam seorang mujaddid yang membaharui agama (Islam) daripada setiap awal kurun."

Kedatangannya bukan membawa agama baru. Apa yang dibawanya ialah apa-apa yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. Cuma oleh kerana waktu kedatangannya itu agama Islam sudah begitu asing pada masyarakat Islam sendiri, maka ramai orang menyangka bahawa ajarannya adalah ajaran baru. Ya, mungkin baru untuk kurun itu, tapi pada hakikatnya ajaran beliau adalah ajaran dahulu yang pernah diajar dan diamalkan oleh Rasulullah S.A.W.

Kedatangannya bertujuan untuk menerangkan kembali ugama Islam yang telah pudar.Menghidupkan kembali sunnah Rasul yang telah dilupakan orang. Menguatkan kembali jiwa taqwa yang hampir-hampir mati, dan menyuburkan kembali semangat beragama yang telah luntur, dan menghubungkan kembali rasa kasih sayang dan persaudaraan yang hampir terputus.

Mereka para-para mujaddid itu membawa “approach”, cara teknik yang baru, sesuai dengan suasana yang ada di zamannya.

Kepimpinan seorang mujaddid bukan saja boleh meningkatkan sedikit amalan Islam di tengah masyarakatnya tapi juga menjadi satu cabaran dan tekanan yang dirasakan oleh musuh-musuh Islam dan pendukung pendukungnya terutama Yahudi dan Kristian. Kedatangan seorang mujaddid untuk satu kurun itu dibekalkan dengan kelayakan-kelayakan yang diperlukan untuk zaman itu. Ini adalah kerana satu zaman itu berbeza dengan zaman lainnya, yakni kelainan (perbezaan) dari segi kecenderungan manusia, keperluan mereka dan isu penting serta ideologi yang timbul waktu itu. Maka seorang mujaddid yang datang akan membawa Islam menggunakan gaya pendekatan dan teknik serta corak fikiran dan hujah- hujah yang sesuai dan dapat diterima oleh manusia waktu itu.

lnilah keistimewaan seseorang mujaddid itu. Tanpa keistimewaan ini, ada kemungkinan Islam yang dibawanya tidak akan dipedulikan orang. Dalam bab yang akan datang saya akan beri contoh-contoh khusus tentang berbezanya setiap orang mujaddid antara satu sama lain dari segi pendekatan, teknik dan hujah mereka untuk mengalih masyarakatnya dari jahiliah kepada Islam. Untuk memulakan reformasi Islam, gaya pendekatan, teknik dan hujah yang tepat adalah penting sekali. Sebab itu Allah ingatkan:


 
Ertinya:
Hendaklah kamu menyeru kepada jalan Tuhanmu dengan cara yang bijaksana dan dengan nasihat yang baik. Dan berdialoglah dengan mereka dengan cara yang paling baik. (An Nahl : 125)

Cara yang bijaksana dan berhikmah tadi, akan jadi perisai untuk menyedarkan umat Islam dan jadi senjata untuk menyusah dan melemahkan musuh.

Dalam keadaan hujah musuh dapat dipatahkan dan umat Islam kembali sedar akan tanggungjawabnya terhadap agama maka sedikit sebanyak hiduplah semula sunnah Rasul dalam kehidupan sebahagian manusia. Syiar Islam agak berbunga semula di tengah masyarakat. Dan ukhwah lslamiah sedikit sebanyak wujud semula di kalangan umat Islam.

Dengan kata-kata yang lain kedatangan mujaddid adalah kedatangan semula pemimpin umat kepada umat Islam yang sekian lama kehilangan pemimpin. lbarat orang yang tengah tidur dikejutkan, mereka bangun kembali untuk meneruskan kehidupan beragama yang telah ditinggalkan. Atau ibarat si buta yang dapat kembali tongkatnya. Maka dapatlah ia meneruskan perjalanannya yang terhenti sekian lama.

0 comments: