BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 9, 2010

Menentukan Mujaddid

BENAR sebagaimana disabdakan oleh Rasul bahawa akan lahir seorang mujaddid di setiap awal kurun, maka setelah satu abad kewafatan Rasul, lahirlah mujaddid pertama di dunia ini. Dan itu berulang lagi untuk kurun-kurun berikutnya, dua, tiga, empat dan seterusnya. Ertinya hingga kini sudah 14 abad berlalu maka 14 oranglah sudah mujaddid lahir ke dunia.

Sebelum menyebutkan siapakah para mujaddid yang telah lahir itu, perlu dulu dijelaskan bagaimanakah cara menentukan seseorang itu mujaddid atau tidak.

AI-Quran dan Hadis tidak menyatakan dengan tepat siapakah mujaddid itu. Siapa namanya dan dari mana datangnya. Malah tidak juga ada satu firman Allah atau sabda Rasul yang menyebutkan apakah ciri-ciri mujaddid itu. Kerana itu para ulama tidak ada panduan yang tepat dalam menentukan siapakah mujaddid di satu-satu kurun. Malah, individu mujaddid itu sendiri pun tidak tahu apakah dia mujaddid atau tidak. Sebab seorang mujaddid bukannya bertaraf nabi dan rasul. Jadi tidak ada wahyu yang memberitahu yang dianya mujaddid, sepertimana wahyu turun pada Nabi dan Rasul, memberitahu tentang kenabian dan kerasulan mereka.

Jadi kaedah tertentu untuk menentukan mujaddid secara tepat dan muktamad memang tidak ada. Sebab itu kadang-kadang para ulama yang hidup di abad itu pun tidak berani menentukan mujaddid di abad mereka secara tepat dan muktamad. Mereka hanya mengagak atau mengandaikan kemungkinan seseorang itu mujaddid. Sebab itu terdapat perbezaan pendapat antara ulama-ulama itu tentang siapa mujaddid untuk abad itu.

Syarat yang diberikan oleh ulama itu dalam mengandaikan atau menentukan seseorang mujaddid ialah:


1. Lahirnya di awal kurun.

2. Kewibawaan yang menonjol di banding dengan ulama-ulama lain.

3. llmunya lebih daripada ulama-ulama lain.

4. Ketaqwaannya dan akhlaknya lebih halus daripada ulama-ulama lain.

5. Perjuangan, keberanian, kegigihan dan kesabarannya melebihi seluruh ulama-ulama zamannya.

6. Bertaraf mujtahid.


Berdasarkan ciri-ciri di atas, maka para ulama sezaman memberi tanggapan bahawa seseorang itu ialah mujaddid.

Tapi berlaku juga dalam sejarah bahawa seorang mujaddid itu menyedari dia adalah mujaddid, maka diumumkanlah atau diisytiharkanlah dirinya sebagai mujaddid di zaman itu. Antara mereka yang berbuat demikian ialah Imam Ghazali rahimahumullah taala. Ini ada diisyaratkan dalam kitab Al Munkizhu Minaddholal
 

Diikuti oleh lmam Sayuti rahimahumullah taala, mengaku dan mengisytiharkan dirinya sebagai mujaddid kurun ke 9. Ini terdapat dalam kitab berjudul Al Raddhu ‘ala man akhlada ilal ardh  




 Sikap beliau-beliau ini telah menimbulkan kontroversi terutamanya di kalangan ulama sezaman mereka. Mereka dituduh telah mengangkat dirt sendiri dan sebab itu tidak disenangi dan ditentang oleh ulama-ulama lain. Padahal kalau kita nilai dengan ilmu, tanpa diganggu oleh apa-apa sentimen, tindakan beliau-beliau itu tidaklah terkeluar daripada sunnah Rasul bahkan harus hukummya. Sebab Rasulullah sendiri pernah menyatakan kebaikan dirinya, dengan sabda-sabda baginda:





 "Aku adalah penghulu manusia pada hari kiamat dan tidaklah aku bermegah-megah dan di tanganku ada bendera pujian dan tidaklah aku bermegah-megah dan tidaklah ada nabi pada hari itu selain Adam maka orang yang selainnya di bawah benderaku dan akulah orang yang pertama orang yang membelah bumi dan tidak aku bermegah-megah dan akulah awal (permulaan) orang yang memberi syafa’at dan awal (permulaan) yang mendapat syafa’at dan tidak bermegah-megah." ( Riwayat At Tirmizi )





"Aku telah diberikan lima macam yang tidak pernah diberikan pada seorang nabi pun sebelumku: Aku diutus kepada semua manusia kulit putih atau berwarna dan dijadikan untukku bumi sebagai masjid dan pensuci dan ditolong aku dengan ditakuti musuh yang jauhnya kejadian sebulan dan dihalalkan untukku makan hasil gha nimah: perang, dan aku boleh memberi syafaat maka aku simpan (tangguhkan) kelak untuk umatku (diakhirat).” ( Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a )

Sikap begini, bukanlah mengangkat diri, membangga dan megah. Mustahillah Rasul berhati demikian. Kata-kata itu adalah lahir dari jiwa yang suka menyebut dan menceritakan nikmat yang Allah kurniakan pada baginda.  Atta Hadduth bini’matillah.


                                 (menceritakan akan nikmat Allah)


Sifat ini adalah dibenarkan malah termasuk sifat hati yang baik. Demikianlah para Rasul dan Waliyullah, hati mereka sentiasa bergerak ke arah menyebut dan memuji Allah, tanpa sifat-sifat tinggi diri dan bermegah-megah. Tapi berbeza dengan hati kita. Dalam mulut tidak menyebut pun hati kita selalu terasa kita istimewa, apa lagi kalau sampai terucapkan, tentu sudah lebih-lebih sangat sifat ujub dan berbangga-banggaan itu.

Berbalik pada tindakan lmam Ghazali dan lmam Sayuti, mengisytiharkan diri mereka sebagai mujaddid itu, sebenarnya ada termasuk dalam sifat Atta Hadduth bini’matillah (menceritakan akan nikmat Allah), Kerana menilai-nilai serta mengingat segala pemberian Allah yang ada pada diri mereka, dipadankan pula dengan syarat-syarat atau kelayakan-kelayakan untuk menjadi mujaddid, maka oleh kerana benarlah demikian, maka mereka pun memberitahu orang ramai bahawa Allah mengurniakan mereka darjat seorang mujaddid. Dan ini tidak salah malah hukumnya adalah harus.

Atas dasar itulah maka selain kedua-dua mujaddid tadi, maka lmam Syaarani juga pernah melakukan Atta Hadduth bini’matillah  ini.




Kata-kata beliau itu ditulis dalam kitabnya Tan bihul Mughtarrin begini bunyi maksudnya:

“Tidak ada di kalangan pemuda di zaman ini yang baik akhlaknya selain aku. ”

Diikuti pula oleh As syahid Hassan Al Banna, turut menceritakan kurniaan Allah padanya dengan katanya, “Setelah jatuhnya kerajaan-kerajaan Islam di tangan bangsa-bangsa asing, maka sejak itu tidak pernah wujudnya perpaduan dan ukhwah di kalangan masyarakat Islam kecuali setelah ujudnya Jemaah lkhwan Muslimin.”

Dengan hujjah-hujjah di atas, maka bolehlah saya tegaskan sekali lagi bahawa pengisytiharan diri sendiri sebagai mujaddid di kurunnya oleh lmam Ghazali dan lmam Sayuti bukan sikap yang keterlaluan dan tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Dalam menentukan mujaddid, syarat terpenting yang ditunjuk sendiri oleh Rasulullah ialah lahirnya di awal kurun. Seseorang yang bagaimana hebatnya pun kewibawaannya, ilmu, taqwa dan keberaniannya serta perjuangannya, tapi lahirnya tidak di awal kurun, maka dia bukanlah mujaddid. Tapi telah terjadi dalam sejarah, orang-orang yang menentukan seseorang itu sebagai mujaddid walhal dia itu kelahirannya bukan di awal kurun. Cbntohnya Jamaluddin Al Af Ghani dan Mohd Abduh. Mereka dikatakan mujaddid walhal mereka ini lahir bukan di awal kurun. Begitu juga Shah Waliyullah, Ad Dahlawi dan Syeikh Ahmad.

Kita tidak boleh menerima kenyataan mereka itu, kerana nyata perkara itu bercanggah dengan hadis, yang menyatakan kelahiran mujaddid mesti di awal kurun. Orang-orang yang berkata begitu kalau tidak jahil, adalah kerana rasa fanatik yang keterlaluan pada ulama tadi. Memang sikap fanatik yang melulu memungkinkan seseorang bertindak di luar garis panduan.

Lebih dahsyat lagi, telah berlaku di Malaysia sendiri, satu masa dulu, seorang penulis telah menulis dalam akhbar dengan panjang lebar menyatakan Tun Abdul Razak adalah mujaddid. Ini sungguh memalukan kita, malah saya kira Tun Razak sendiri pun malu. Tapi sedih sekali, tiada seorang ulama pun di Malaysia ini yang mahu atau berani menyanggah tulisan itu. Hingga ke saat ini kejahilan itu terbiar berlalu begitu sahaja.

Yang sebenarnya telah ditetapkan oleh ahli-ahli sejarah kalangan ulama Islam para mujaddid yang telah datang ke dunia ini.

Dalam lhya lmam Ghazali ada disenaraikan mujaddid-mujaddid yang telah lahir hingga setakat kurunnya.

1. Umar lbnu Aziz
2. lmam Shafie
3. lmam Abul Hassan Al Asyaari
4. Abu Bakar Al Baqilaani
5. Abu Hamid Al Ghatali

lmam Sayuti ada berkata dalam kitab ‘Al araddu ala man akhlada ilal ardh’ iaitu:

1. Umar bin Aziz (wafat 101 Hijriah)
2. lmam Syafie (wafat 204 Hijriah)
3. Abul ‘Abbas bin S. uraij (wafat 306 Hijriah)

Tapi lmam Sayuti menyebutkan pendapat ulama lain dalam kitab di atas yang menyatakan mujaddid kurun ke tiga ialah Imam Abu Hassan Al Asyaari yang wafat (tahun 324 Hijrah). Ulama yang menyebut itu ialah Abul Qasim bin Asakir dan lmam Al Shafie dan lain-lain daripada ahli Tahqiqi.

4. Sahal bin Muhammad As So’luuki.

Ada juga mengatakan Abu Hamid Al Isfaraaini. Ada pula orang berkata Al Qaadi Abu Bakar Al Baqilaani. Ini pendapat lbnu Asakir dan selainnya.

5. lmamul Ghazali (tidak ada khilaf) yang wafat pada 505 Hijriah.
6. Al lmam Fakhrudin Al Razi (wafat tahun 606.Hijriah).
7. Taqiyuddin bin Daqiqul ‘Id (wafat tahun 702 Hijriah).
8. Sirajudin Al Balqiini.

Ada juga orang kata Nasiruddin bin Bintul Malik AsSyazali. Boleh jadi juga Asy Syeikh Zainuddin Al lraaqi yang wafat (806 Hijriah, lmam Sayuti berkata lagi boleh jadi ketiga-tiga orang sekali jadi mujaddid sebab mujaddid bukan mesti seorang. Ada kala seorang ada kala beberapa orang, seperti Umar lbnu Aziz dan lmam Syafie mengikut ijma’ Muhaqqiqin.

Ada kala dua orang atau secara jemaah kerana tidak dapat ditentukan siapa sebenarnya mujaddid di kurun itu.

Kurun ke 9: lmam Sayuti buat pengakuan: “Sesungguhnya aku berharap dengan sebab-sebab nikmat Allah dan kurniaan-Nya sepertimana lmam Ghazali mengharap bagi dirinya sesungguhnya akulah orang yang diutus di awal kurun yang ke 9 ini. Kerana akulah satu-satunya yang mempunyai lautan di semua bidang ilmu pengetahuan. ”

Dalam kitab Ar raddu ila man akhlada ilal ardh, ada pertanyaan mengapa ditentukan di awal kurun saja ada mujaddid? Mengapa pembaharuan berlaku di awal kurun sahaja? Kerana mengikut kebiasaannya para ulama pada masa 100 tahun mereka berpecah dan terbiarnya sunnah dan lahir perkara bid’ah. Maka di waktu itu perlu adanya pembaharuan...


-page 18 tidak ditemui-


6. Mujaddid kurun 6 : lmam Fakhrurrazi
7. Mujaddid kurun 7 : lbnu Daqiqi ‘Id
8. Mujaddid kurun 8 : Al Balqini
9. Mujaddid kurun 9 : lmam As Sayuti
10. Mujaddid kurun 10 : lmam Muhammad Ar Ramli
11. Mujaddid kurun 11 : Abduflah Salim Al Basri
12. Mujaddid kurun 12 : Ad Dardir
13. Mujaddid kurun 13 : Al Syarqawi

Ada ulama berpendapat bahawa ada berlaku dalam sejarah lahir lebih dari seorang mujaddid untuk satu kurun (mujaddid secara kolektif). Tapi kebanyakan dari kurun-kurun itu hanya seorang saja mujaddid yang lahir.

Perlu diingat bahawa nama-nama mereka yang disebut mujaddid di atas, bukanlah ditunjuk oleh Allah dan Rasul. Telah kita katakan bahawa Al Quran dan Hadis tidak menamakan siapakah mujaddid untuk tiap-tiap kurun. Hadis hanya mengatakan:



Ertinya:
Sesungguhnya Allah membangkitkan pada permulaan setiap seratus tahun bagi umat (Islam) ini seorang Mujaddid yang membaharui agama inj(yakni memperbaiki dan menguatkannya setelah ia menjadi lemah di kalangan umat itu.) (Riwayat Al Hakim, AtBaihaqi, lbnu Hajar, Abu Daud, Al Iraqi).

Sebab itu para ulama berselisih pendapat dalam menentukan mujaddid sesuatu kurun itu. Perselisihan ini akan kita saksikan dalam kitab-kitab. Yang mana terjadi perbezaan nama-nama mujaddid itu pada kurun-kurun yang tertentu. Kadang-kadang terjadi juga setengah-setengah ulama dalam menentukan mujaddid hanya mementingkan keutamaan dan keistimewaan ulama itu hingga melupakan syarat kelahirannya mestilah di awal kurun.

Antara 13 orang mujaddid yang disenaraikan di atas hanya seorang dari mereka itu yang menjadi khalifah yang memerintah negara yakni Sayidina Umar lbnu Aziz, mujaddid yang pertama. Dan saya yakin bahawa nanti mujaddid akhir zaman, juga akan jadi khalifah yang memerintah dan memimpin manusia sedunia.

0 comments: